BBE/BBE470CLP
シティ・ポップからニューウェーヴ、ニューエイジに至る様々なジャンルで近年爆発的な盛り上がりを見せるメイド・イン・ジャパンのミュージック・ライブラリーの中でも古くから海外で評価の高い、いわゆる「和ジャズ」の激ディープなセレクションでコンパイルし話題となった「J-Jazz」のまさかの第2弾が登場。
よりディープさを増したセレクションは BBE から正規リイシューも待たれる寺下誠・ミーツ・ハロルド・ランドによるアケタズ・ディスクの名盤 『Topology』から「Dragon Dance」、『ビクター日本のジャズシリーズ』から日本が誇るビッグ・バンド、原信夫率いるシャープ & フラッツによる「Little Giant」( オリヴァー・ネルソン傘下 !)、サックス奏者、山口真文率いるワンホーン・カルテットが放つ、RSD2019 でのリイシュー呼んだ『リーワード』( 愛称“マ ブミの扇風機”、名盤 !) からサンバのリズムが強烈な「Distant Thunder」、スリーブラインドマイスに名作を数多く吹き込んでいる峰厚介の 73 年の名盤 『Daguri』(『DEEP JAZZ REALITY』のビクター編でもピックアップ ) のタイトル・トラック、古くから和モノ・レア・グルーヴのクラシックとして知られる エレクトリック・キーボード・オーケストラ「Mother of the Future」( 驚く無かれアナログシンセ 20 台を駆使 !)、和ジャズ・ディスク・ガイド公式推薦、 日本を代表する名ドラマー、ジョージ川口率いる Big4 による 69 年作『George And Sleepy』より「Vietnam」、アケタズ・ディスク・クラシックとして知 られる宮坂高史クインテット『Soul Tomato』に収録された「Straight Road」、“精神性の高さ”とまで絶賛される、日本の風景をジャズに落とし込んだ、これ ぞ和ジャズと呼べる宮沢昭による屈指の名盤『いわな』より「Brown Trout」などなど、得意のスピリチュアル・ジャズを中心に 60 年代から 80 年代までを 網羅した幅広い選曲に、和ジャズに対する深掘りと深い愛を感じざるを得ない圧巻のコンパイル。
Makoto Terashita meets Harold Land / 寺下誠・ミーツ・ハロルド・ランド- Dragon Dance
Nobuo Hara and His Sharps & Flats Orchestra - Little Giant
Mabumi Yamaguchi Quartet / 山口真文カルテット- Distant Thunder
Hideto Sasaki- Toshiyuki Sekine Quartet +1 - Stop Over
Miyasaka + 5 - Animal's Garden
Electro Keyboard Orchestra - Mother Of The Future
Hiroshi Matsumoto and Hideo Ishikawa Quartet - Serenade To A Dimly Lit Street George Kawaguchi Big Four - Vietnam
Kohsuke Mine Quintet - Daguri
Makoto Terashita - Dai Hosaku (Great Harvest)
Teru Sakamoto Trio plus One - Teru-Teru Bozu (Black Keys)
Takashi Miyasaka Quintet - Straight Road
Toshiyuki Miyama & The New Herd With Masahiko Sato - Fallout
Akira Miyazawa - Brown Trout
Following the sell-out success of our landmark compilation, J Jazz: deep modern jazz from Japan 1969-1984, BBE Records is thrilled to present another exploration into the very finest Japanese modern jazz.
J Jazz 2 builds on the solid foundation of the first compilation and sees co-compilers Tony Higgins and Mike Peden once again pick choice sections from their own record collections. They present a deep dive into an intoxicating and beguiling range of styles: from cinematic roaring big-band (Little G by Nobuo Hara) and sparse minimal acoustic funk (Teru Teru Bozo by Teru Sakomoto), to deep spiritual modal epics (Dragon Dance by Makoto Terashita and Harold Land) and funk fusion (Mother of the Future by Electro Keyboard Orchestra). J Jazz 2 delivers more astonishing high quality jazz that will appeal the old school hard-core jazz head as much as those digging the current sounds of the current vibrant jazz explosion in the UK and USA.
The specially chosen tracks on J Jazz volume two span across 25 years of Japanese musical progression and invention. From the elegiac stark beauty of Serenade to a Dimly Lit Street and the modal vortex of Daguri, to the fierce post-bop freedom of Bull Trout and the mid-tempo bossa lilt of Vietnam, there is enough here to satisfy the most curious and demanding jazz fan seeking something extra special. J Jazz 2 is available across all formats.